Společenské knihy
Anežka Chvílová
Naše nabídka

Školní zralost

Co by mělo umět dítě před vstupem do školy

Školní zralost

Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová

nakl.: Computer Press, 1. vyd., 2010
100 str., bar., brož., 208x295 mm
jazyk: česky
ISBN-13: 978-80-251-2569-4
cena:
 249,-

Publikace Školní zralost je určena rodičům a pedagogům, kteří pomáhají rozvoji předškolního dítěte v těchto oblastech:
vizuomotorika, grafomotorika
řeč
sluchové vnímání
zrakové vnímání
vnímání prostoru
vnímání času
základní matematické představy

Publikace Školní zralost autorské dvojice Jiřina Bednářová – Vlasta Šmardová doplňuje ucelenou řadu odborných materiálů, které v poslední době autorky publikovaly, a završuje svým pohledem otázku vývoje a diagnostiky dítěte v předškolním věku. Ústředním tématem je školní zralost / připravenost, autorky se snaží alespoň rámcově seznámit čtenáře se všemi důležitými faktory ovlivňujícími dosaženou vývojovou úroveň dítěte před vstupem do školy a i možnou korespondencí s problémy ve školním věku, jsou-li v daných oblastech určité deficity.

Čtenáři a uživateli budou v první řadě rodiče, neboť se dozvědí, jaká jsou kritéria školní zralosti / připravenosti, jak pracovat s dítětem před vstupem do školy, a pokud se chtějí ujistit, že jejich potomek splňuje vývojové ukazatele před nástupem do školy, naleznou zde jednoduché diagnostické úkoly. Tímto tématem se odborně zabývají školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra). Cílem publikace jistě není to, aby si rodiče nebo vychovatelé jednorázově provedli u dítěte komplexní diagnostiku sami. Publikace jim naopak dává prostor, aby se dlouhodobě zabývali podněcováním dítěte v době přípravy na nástup do školy a aby měli základní informace o tom, co by mělo dítě umět a zvládnout mezi pátým až šestým rokem věku. Záměrem autorek rovněž je, aby dospělí byli včas upozorněni na některé vývojové obtíže a včas vyhledali odbornou pomoc poradenských zařízení, například při posouzení, zda by mělo dítě do školy nastoupit, případně při zařazování do edukačně-stimulačních skupin či intervenčních programů.

Publikace by mohla dobře sloužit i učitelkám mateřských škol. I ony se zabývají otázkou, co je ještě třeba dále trénovat v posledním roce před nástupem do školy, ve kterých oblastech má dítě menší či větší problémy, opakovaně třeba i u dětí s odklady školní docházky.

Inspirací může být ale také pro samotné školy – jak učitele elementaristy, tak například pracovníky školních poradenských pracovišť, zejména při řešení zápisů do 1. tříd, které jsou pojaty více odborně a diagnosticky než společensky.

Ti, kteří se s publikacemi autorek již seznámili, vědí, že jejich diagnostické přístupy jsou poměrně jednoduché, jsou formou jednoduchých škál, bez důrazu na normativní přístup. Autorky diagnostiku ale nepojímají jako „nálepkování“ dětí, nýbrž posouzením individuálních zvláštností každého dítěte budují základy pro navazující práci s ním, pro zajištění odpovídající vzdělávací nabídky a vhodného pedagogického vedení.

Autorky opakovaně uživatelům připomínají důležitý princip, že diagnostika není jednorázovou záležitostí, že i dítě před nástupem do školy je ještě ve svých výkonech závislé na okamžitém nastavení a vyladění. Korigovat různá zkreslení (neschopnost či nezájem se v daném okamžiku požadovanou činností zabývat) by mělo napomoci opakované sledování dítěte.

Přeji nové publikaci hodně čtenářů a čtenářům hodně inspirací!

PaedDr. PhDr. Anna Kucharská, Ph.D. katedra pedagogické a školní psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Z naší nabídky bychom Vám dále rádi nabídli...
Náměty pro multikulturní výchovu - Poznáváme jiné národy
Eva Cílková, Petra Schönerová, ISBN-13: 978-80-7367-238-6, Portál
Náměty pro stolní hry dětí - Rozvoj komunikace, vynalézavosti, myšlení a obratnosti dětí od 3 let
Denise Chauvelová, Vivine Michelová, ISBN-10: 80-7178-353-6, Portál
Náměty pro školní družinu - Deset projektů s konkrétními činnostmi
Krista Balková, ISBN-10: 80-7367-064-X, Portál
Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků
Barbara Hansen Čechová, ISBN-13: 978-80-7367-388-8, Portál
Nápady pro tvořivé děti
Ivana Smutná, ISBN-13: 978-80-7367-620-9, Portál
Nástin vývoje pedagogického myšlení
Bohumíra Šmahelová, ISBN-13: 978-80-7392-040-1, MSD
Náušnice pro každého
Karla Hátleová, ISBN-13: 978-80-247-3844-4, Grada
Nebezpečné pády - Průvodce úskalími dospívání
Stephen Arterburn, Jim Burns, ISBN-10: 80-86077-04-7, Nová naděje
Nebojte se vychovávat - Každodenní průvodce světem dospívajících
Gill Hinesová, Alison Baverstocková, ISBN-13: 978-80-249-0933-2, Ikar
Někdy koktám
Eelco de Geus, ISBN-10: 80-7315-018-2, Paido
Neklidné dítě
Jiřina Prekopová, Christel Schweizerová, ISBN-13: 978-80-7367-351-2, Portál
Nepálená keramika pro děti - Tvoříme ze samotvrdnoucí keramické hmoty
Iva Hoňková, ISBN-13: 978-80-251-2389-8, Computer Press
Nešikovné dítě - Dyslexie a další poruchy motoriky
Amanda Kirbyová, ISBN-10: 80-7178-424-9, Portál
Netradiční role učitele - O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi
Bohumíra Lazarová, ISBN-13: 978-80-7315-169-0, Paido
Netradiční sportovní činnosti - Náměty a metody pro školu i volný čas – pouliční sporty, žonglování, ju-do, rola, švihadlo, hip-hop, oštěp, balanční míče
Renate Zimmerová, ISBN-10: 80-7178-460-5, Portál
Nová cesta k léčbě šikany
Michal Kolář, ISBN-13: 978-80-7367-871-5, Portál
Nové nápady pro starý papír - Inspirace učitelům základních škol a vedoucím výtvarných kroužků
Zdeněk Petržela, ISBN-13: 978-80-7367-478-6, Portál
NSZ 2011 - OSP R
ISBN-13: 978-80-7430-056-1, Scio
NSZ 2011 - OSPZ
ISBN-13: 978-80-7430-055-4, Scio
NSZ 2011 - ZSV
ISBN-13: 978-80-7430-057-8, Scio
O dětech a výchově
Guy Gilbert, ISBN-13: 978-80-7367-609-4, Portál
Obecná a srovnávací pedagogika
Vladimír Štverák, ISBN-13: 978-80-246-0003-1, Karolinum
Obecná didaktika - 2., rozšířené a aktualizované vydání
Jarmila Skalková, ISBN-13: 978-80-247-1821-7, Grada
Obecná zoologie pro učitele
Milada Bocáková, ISBN-13: 978-80-244-2275-6, UP Olomouc
Od prožívání k požitkářství - Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky
Jiří Němec, ISBN-10: 80-7315-006-9, Paido
Odhalte poklad u svého dítěte - Kniha pro zvídavé rodiče – Komunikace s novorozencem; Těžko zvladatelné děti; Malí lháři; Projevy důvěry; Kdy být přísný; Důsledky
Jirina Prekop, Gerald Hüther, ISBN-13: 978-80-247-2070-8, Grada
Společenské knihy, Anežka Chvílová, Joštova 10, Brno 602 00 | 2016-10-04 | design & code: DomX.cz | CSS and XHTML