Společenské knihy
Anežka Chvílová
Naše nabídka

Školní zralost

Co by mělo umět dítě před vstupem do školy

Školní zralost

Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová

nakl.: Computer Press, 1. vyd., 2010
100 str., bar., brož., 208x295 mm
jazyk: česky
ISBN-13: 978-80-251-2569-4
cena:
 249,-

Publikace Školní zralost je určena rodičům a pedagogům, kteří pomáhají rozvoji předškolního dítěte v těchto oblastech:
vizuomotorika, grafomotorika
řeč
sluchové vnímání
zrakové vnímání
vnímání prostoru
vnímání času
základní matematické představy

Publikace Školní zralost autorské dvojice Jiřina Bednářová – Vlasta Šmardová doplňuje ucelenou řadu odborných materiálů, které v poslední době autorky publikovaly, a završuje svým pohledem otázku vývoje a diagnostiky dítěte v předškolním věku. Ústředním tématem je školní zralost / připravenost, autorky se snaží alespoň rámcově seznámit čtenáře se všemi důležitými faktory ovlivňujícími dosaženou vývojovou úroveň dítěte před vstupem do školy a i možnou korespondencí s problémy ve školním věku, jsou-li v daných oblastech určité deficity.

Čtenáři a uživateli budou v první řadě rodiče, neboť se dozvědí, jaká jsou kritéria školní zralosti / připravenosti, jak pracovat s dítětem před vstupem do školy, a pokud se chtějí ujistit, že jejich potomek splňuje vývojové ukazatele před nástupem do školy, naleznou zde jednoduché diagnostické úkoly. Tímto tématem se odborně zabývají školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra). Cílem publikace jistě není to, aby si rodiče nebo vychovatelé jednorázově provedli u dítěte komplexní diagnostiku sami. Publikace jim naopak dává prostor, aby se dlouhodobě zabývali podněcováním dítěte v době přípravy na nástup do školy a aby měli základní informace o tom, co by mělo dítě umět a zvládnout mezi pátým až šestým rokem věku. Záměrem autorek rovněž je, aby dospělí byli včas upozorněni na některé vývojové obtíže a včas vyhledali odbornou pomoc poradenských zařízení, například při posouzení, zda by mělo dítě do školy nastoupit, případně při zařazování do edukačně-stimulačních skupin či intervenčních programů.

Publikace by mohla dobře sloužit i učitelkám mateřských škol. I ony se zabývají otázkou, co je ještě třeba dále trénovat v posledním roce před nástupem do školy, ve kterých oblastech má dítě menší či větší problémy, opakovaně třeba i u dětí s odklady školní docházky.

Inspirací může být ale také pro samotné školy – jak učitele elementaristy, tak například pracovníky školních poradenských pracovišť, zejména při řešení zápisů do 1. tříd, které jsou pojaty více odborně a diagnosticky než společensky.

Ti, kteří se s publikacemi autorek již seznámili, vědí, že jejich diagnostické přístupy jsou poměrně jednoduché, jsou formou jednoduchých škál, bez důrazu na normativní přístup. Autorky diagnostiku ale nepojímají jako „nálepkování“ dětí, nýbrž posouzením individuálních zvláštností každého dítěte budují základy pro navazující práci s ním, pro zajištění odpovídající vzdělávací nabídky a vhodného pedagogického vedení.

Autorky opakovaně uživatelům připomínají důležitý princip, že diagnostika není jednorázovou záležitostí, že i dítě před nástupem do školy je ještě ve svých výkonech závislé na okamžitém nastavení a vyladění. Korigovat různá zkreslení (neschopnost či nezájem se v daném okamžiku požadovanou činností zabývat) by mělo napomoci opakované sledování dítěte.

Přeji nové publikaci hodně čtenářů a čtenářům hodně inspirací!

PaedDr. PhDr. Anna Kucharská, Ph.D. katedra pedagogické a školní psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Z naší nabídky bychom Vám dále rádi nabídli...
Zábavná cvičení pro rozvoj čtení - Oční pohyby, rozlišování znaků a písmen
Pavel Svoboda, ISBN-10: 80-7178-956-9, Portál
Zábavné výtvarné lekce - Náměty pro děti od 4 do 10 let
Petra Vondrová, ISBN-13: 978-80-7367-480-9, Portál
Zájmová činnost ve školní družině
Anna Holeyšovská, ISBN-13: 978-80-7367-586-8, Portál
Zájmové vzdělávání dospělých
Michal Šerák, ISBN-13: 978-80-7367-551-6, Portál
Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství
Martin Skutil, ISBN-13: 978-80-7367-778-7, Portál
Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium
Vladimír Jůva, ISBN-10: 80-85931-95-8, Paido
Základy sociální pedagogiky
Blahoslav Kraus, ISBN-13: 978-80-7367-383-3, Portál
Zaměřeno na talenty - Nadání má každý
Vladimír Dočkal, ISBN-10: 80-7106-840-3, NLN
Zátěž v adolescenci
Tyrlík Mojmír, ISBN-13: 978-80-210-6042-5, Muni Press
Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času
Jan Sýkora, ISBN-10: 80-7041-380-8, Gaudeamus
Zdravá výživa v mateřské škole - 200 vyzkoušených receptů; Zdravý a vyvážený jídelníček; Pitný režim; Stravovací zvyklosti a jejich ovlivňování
Olga Illková, Zdeňka Vašíčková, ISBN-10: 80-7178-890-2, Portál
Zlatý fond her III - Hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice
Daniela Zounková, ISBN-13: 978-80-7367-198-3, Portál
Zprostředkované učení - Jak učit žáky myslet a učit se
Gabriela Málková, ISBN-13: 978-80-7367-585-1, Portál
Žvanda a Melivo - Cvičení na rozvoj slovní zásoby
Ester Stará, Milan Starý , ISBN-13: 978-80-242-2188-5, Knižní klub
Společenské knihy, Anežka Chvílová, Joštova 10, Brno 602 00 | 2016-10-04 | design & code: DomX.cz | CSS and XHTML