Společenské knihy
Anežka Chvílová
Naše nabídka

Školní zralost

Co by mělo umět dítě před vstupem do školy

Školní zralost

Jiřina Bednářová, Vlasta Šmardová

nakl.: Computer Press, 1. vyd., 2010
100 str., bar., brož., 208x295 mm
jazyk: česky
ISBN-13: 978-80-251-2569-4
cena:
 249,-

Publikace Školní zralost je určena rodičům a pedagogům, kteří pomáhají rozvoji předškolního dítěte v těchto oblastech:
vizuomotorika, grafomotorika
řeč
sluchové vnímání
zrakové vnímání
vnímání prostoru
vnímání času
základní matematické představy

Publikace Školní zralost autorské dvojice Jiřina Bednářová – Vlasta Šmardová doplňuje ucelenou řadu odborných materiálů, které v poslední době autorky publikovaly, a završuje svým pohledem otázku vývoje a diagnostiky dítěte v předškolním věku. Ústředním tématem je školní zralost / připravenost, autorky se snaží alespoň rámcově seznámit čtenáře se všemi důležitými faktory ovlivňujícími dosaženou vývojovou úroveň dítěte před vstupem do školy a i možnou korespondencí s problémy ve školním věku, jsou-li v daných oblastech určité deficity.

Čtenáři a uživateli budou v první řadě rodiče, neboť se dozvědí, jaká jsou kritéria školní zralosti / připravenosti, jak pracovat s dítětem před vstupem do školy, a pokud se chtějí ujistit, že jejich potomek splňuje vývojové ukazatele před nástupem do školy, naleznou zde jednoduché diagnostické úkoly. Tímto tématem se odborně zabývají školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra). Cílem publikace jistě není to, aby si rodiče nebo vychovatelé jednorázově provedli u dítěte komplexní diagnostiku sami. Publikace jim naopak dává prostor, aby se dlouhodobě zabývali podněcováním dítěte v době přípravy na nástup do školy a aby měli základní informace o tom, co by mělo dítě umět a zvládnout mezi pátým až šestým rokem věku. Záměrem autorek rovněž je, aby dospělí byli včas upozorněni na některé vývojové obtíže a včas vyhledali odbornou pomoc poradenských zařízení, například při posouzení, zda by mělo dítě do školy nastoupit, případně při zařazování do edukačně-stimulačních skupin či intervenčních programů.

Publikace by mohla dobře sloužit i učitelkám mateřských škol. I ony se zabývají otázkou, co je ještě třeba dále trénovat v posledním roce před nástupem do školy, ve kterých oblastech má dítě menší či větší problémy, opakovaně třeba i u dětí s odklady školní docházky.

Inspirací může být ale také pro samotné školy – jak učitele elementaristy, tak například pracovníky školních poradenských pracovišť, zejména při řešení zápisů do 1. tříd, které jsou pojaty více odborně a diagnosticky než společensky.

Ti, kteří se s publikacemi autorek již seznámili, vědí, že jejich diagnostické přístupy jsou poměrně jednoduché, jsou formou jednoduchých škál, bez důrazu na normativní přístup. Autorky diagnostiku ale nepojímají jako „nálepkování“ dětí, nýbrž posouzením individuálních zvláštností každého dítěte budují základy pro navazující práci s ním, pro zajištění odpovídající vzdělávací nabídky a vhodného pedagogického vedení.

Autorky opakovaně uživatelům připomínají důležitý princip, že diagnostika není jednorázovou záležitostí, že i dítě před nástupem do školy je ještě ve svých výkonech závislé na okamžitém nastavení a vyladění. Korigovat různá zkreslení (neschopnost či nezájem se v daném okamžiku požadovanou činností zabývat) by mělo napomoci opakované sledování dítěte.

Přeji nové publikaci hodně čtenářů a čtenářům hodně inspirací!

PaedDr. PhDr. Anna Kucharská, Ph.D. katedra pedagogické a školní psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy
Z naší nabídky bychom Vám dále rádi nabídli...
100 her pro děti do tří let - V dětských skupinách a mateřských školách
Katharina Bäcker-Braun , ISBN-13: 978-80-262-0947-8, Portál
100 zlatých pravidel jak být dobrým rodičem
Richard Templar, ISBN-13: 978-80-247-2694-6, Grada
12 klíčů k důsledné výchově
Ronald G. Morrish, ISBN-10: 80-7178-786-8, Portál
365 užitečných nápadů pro první rok s dítětem
Julian Orenstein, ISBN-10: 80-7178-688-8, Portál
50 karetních her pro bystré hlavy - Pro děti ve věku od 6 let, mládež i dospělé
Margie Golick, ISBN-10: 80-7178-987-9, Portál
Agresivita a kriminalita školní mládeže - Drzhy agresí, Přístupy k agresivnímu chování, Poruchy chování, Šikana
Zdeněk Martínek, ISBN-13: 978-80-247-2310-5, Grada
Agresivita dětí - Jak pozitivně usměrňovat energii dětí; Jak nalézt správná slova a vhodné podněty k jednání; Role otce při usměrňování agresivity u chlapců a dívek
Edwige Antier, ISBN-10: 80-7178-808-2, Portál
Aktivní naslouchání při vyučování - Rozvíjení komunikačních dovedností na 1. stupni ZŠ
Jana Palenčárová, Karel Šebesta, ISBN-10: 80-7367-101-8, Portál
Alternativní školy a inovace ve vzdělávání
Jan Průcha , ISBN-10: 80-7178-584-9, Portál
Analýza vyučování
Zdeněk Kolář, Alena Vališová, ISBN-13: 978-80-247-2857-5, Grada
Anatomie lásky - Vztahy otec-dcea, matka-syn a jejich vliv na budoucí partnerské vztahy
Guy Corneau, ISBN-13: 978-80-7367-701-5, Portál
Andragogika
Milan Beneš, ISBN-13: 978-80-247-4824-5, Grada
Andragogika - Základní pojmy; Přehled hlavních směrů; Organizace vzdělávání dospělých; Cílové skupiny; Význam pro profesi; Praktické příklady
Milan Beneš, ISBN-13: 978-80-247-2580-2, Grada
Ať žije škola - Daltonská výuka v praxi
Hans Wenke, Roel Röhner, ISBN-10: 80-85931-82-6, Paido
Ateliér výtvarných nápadů - Praktický kalendář tvořivé recyklace
Jitka Horová, ISBN-13: 978-80-7367-440-3, Portál
Autismus - zdravotní a výchovné aspekty
Gillberg, Christopher; Peeters, Theo , ISBN-13: 978-80-7367-498-4, Portál
Autismus – zdravotní a výchovné aspekty - Výchova a vzdělávání dětí s autismem
Christopher Giiberg, Theo Peeters, ISBN-10: 80-7178-856-2, Portál
Bilingvní rodina - Edith Harding-Esch, Philip Riley
ISBN-13: 978-80-7367-358-1, Portál
Biologie člověka pro učitele
Jitka Machová, ISBN-13: 978-80-7184-867-7, Karolinum
Biologie pro psychology a pedagogy
Jan Šmarda a kol., ISBN-13: 978-80-7367-343-7, Portál
Budeme mít prvňáčka - Rady pro rodiče od 5 let
Jana Kropáčková, ISBN-13: 978-80-7367-359-8, Portál
Cesta ke šťastnému dětství - Empatická výchova ve světle nejnovějších poznatků o mozku a emocionálním vývoji dítěte
Catherine Gueguenová, ISBN-13: 978-80-87950-03-6, Rybka Publishers
Cesta Vikingů - Dobrodružný příběh s luštěním záhad, hádanek a hlavolamů - Pro děti od 9 do 13 let
Kieran Fanning, ISBN-10: 80-7178-710-8, Portál
Cesty pedagogického výzkumu
Josef Maňák, Vlastimil Švec, ISBN-10: 80-7315-078-6, Paido
Civitas - Text pro učitele občanské výchovy, občanské nauky a základů společenských věd
Radmila Dostálová a kolektiv , ISBN-10: 80-85866-75-7, ISV
Co děti nejvíc potřebují
Zdeněk Matějček, ISBN-13: 978-80-262-0398-8, Portál
Společenské knihy, Anežka Chvílová, Joštova 10, Brno 602 00 | 2016-10-04 | design & code: DomX.cz | CSS and XHTML